QI Shop alebo prepojenie e-shopu s informačným systémom
26.8.2016 · Inšpirácie
Pre každú firmu sú kľúčové ekonomické informácie. Bez nich nie je možné riadiť spoločnosť. Pokiaľ ide o biznis na internete, platí to dvojnásobne. Úzke prepojenie elektronického obchodu s podnikovým informačným systémom môže firme usporiť veľa času aj peňazí.
Automatický a bezproblémový tok informácií z elektronického obchodu QI Shop do informačného systému QI (aj opačným smerom) je zásadnou konkurenčnou výhodou tohto spojenia. Spojenie e-shopu a informačného systému sa týka nasledujúcich údajov.
Tovar
Všetok tovar sa zadáva v informačnom systému v číselníku tovaru. Na položkách, ktoré sa majú zobraziť na e-shope, je potom vhodné nastaviť príznak „zobrazovať na www”, aby sme si tovar pre e-shop mohli pohodlne vyfiltrovať v číselníku tovaru. Podklady – údaje pre e-shop nie je potrebné spravovať v externom e-shope či inom nástroji, ale priamo v informačnom systéme.
Parametre tovaru, rozlišovacie atribúty
Z informačného systému sa do e-shopu prenášajú všetky informácie o tovare. Nie je potrebné čokoľvek nastavovať, synchronizácia číselníka tovaru na e-shop je plne automatická. Prenášajú sa všetky relevantné informácie vrátane parametrov produktov a rozlišovacích atribútov (napr. farby a veľkosti oblečenia).
Ceny
Previazanie v informačnom systéme a elektronickom obchode sa netýka iba produktov samotných. Z QI sa na e-shop prenáša kompletná cenotvorba. Automaticky sa teda zobrazujú relevantné cenové hladiny alebo zľavy pre práve prihláseného užívateľa – zákazníka.
Konfigurátor tovaru
Pre tovar, ktorý si zákazník môže poskladať podľa svojho uváženia, ponúka e-shop tzv. konfigurátor. K dispozícii je základná zostava produktu, zákazník si potom na e-shope zvolí, z akých súčastí a dielov sa má skladať finálny kus. Táto detailná špecifikácia produktu sa potom prenesie z e-shopu do objednávok v systéme QI.
Stavy zásob
Nie je potrebné sledovať ani stavy zásob. Tie sa prenášajú medzi informačným systémom a e-shopom tiež automaticky a naviac v oboch smeroch. Zákazník si tak pohodlne zobrazí počet položiek, ktoré sú aktuálne skladom. A kľudne môže ísť o konkrétnu farebnú a veľkostnú kombináciu, pretože stavy zásob sa aktualizujú aj na tejto úrovni.
Objednávky
Všetky objednávky, ktoré zákazníci na e-shope odošlú, sa okamžite prenesú do informačného systému. Vďaka tomu má prevádzkovateľ elektronického obchodu neustále prehľad o aktuálnom stave objednávok.
Registrácia užívateľov
Rovnakým smerom, teda z e-shopu do informačného systému, prúdi aj registrácia nových užívateľov, ktorí nakupujú v elektronickom obchode. Nie je teda potrebné na strane informačného systému ručne vkladať nových zákazníkov. A naopak, v informačnom systéme sa dajú jednotlivým skupinám nakupujúcich nastaviť určité prístupové práva, takže napríklad aktuálne zľavové akcie sa zobrazia iba prihláseným užívateľom.
Hlavné výhody riešenia systém QI + QI Shop sú:
-
Jednoduchá správa a nastavenie e-shopu na jednom mieste v informačnom systéme
-
Automatické (obojsmerné) prenosy všetkých dát medzi QI a elektronickým obchodom
Ako začať prakticky?
Implementácia nového QI Shopu prebieha v nasledujúcich krokoch:
1. Naplnenie číselníka tovaru
Správca alebo prevádzkovateľ e-shopu musí vyplniť všetky relevantné polia, teda informácie, ktoré by sa mali objaviť na stránkach elektronického obchodu. V bežnej prevádzke informačného systému sú tieto dáta už vyplnené. Pre zobrazenie na e-shope doplníme obrázky alebo iné prílohy, napr. produktový leták v PDF. Ďalej môžeme pridať parametre tovaru alebo príslušenstva k danému produktu, obaja sa ukážu na stránke s tovarom. Na karte v číselníku tovaru tiež zvolíme „Zobrazovať na www“, týmto spôsobom si potom jednoducho vyfiltrujeme produkty, ktoré chceme predávať v e-shope.
2. Nastavenie cien
Vyberieme si, či sa majú ukazovať ceny bez DPH alebo s daňou. Zobrazenie cien je tiež možné nastaviť podľa typu prihláseného užívateľa. Takže napríklad veľkoobchodní partneri vidia ceny bez DPH a koncoví zákazníci vidia cenu tovaru vrátane dane. Všetky nastavenia sa potom zohľadnia v objednávkach v informačnom systéme. Elektronický obchod je tak možné prevádzkovať zároveň v režime B2B (predaj koncovým zákazníkom) aj B2C (veľkoobchodný predaj), vrátane objednávok v cudzích menách.
3. Vecné skupiny tovaru
Každý produkt, ktorý chceme na e-shope predávať, zaradíme do tzv. vecnej skupiny. Ide o názov kategórie tovaru (napr. „Horské bicykle“), v ktorej sa bude položka nachádzať. Názvy vecných skupín je vhodné vybrať jednoslovné alebo dvojslovné a tiež s ohľadom na to, či pod týmto názvom budú zákazníci vyhľadávať tovar na internete.
4. Hlavná ponuka – menu e-shopu
Jednotlivé vecné skupiny tovaru potom zostavíme do štruktúry (strom), ktorá tvorí hlavnú (produktovú) ponuku elektronického obchodu. Ponukový strom by mal mať v ideálnom prípade 2 úrovne – hlavné skupiny a podskupiny produktov. Také usporiadanie produktového menu uľahčí návštevníkom orientáciu v e-shope. Tí potom jednoducho a rýchlo nájdu to, čo hľadajú.
Pokiaľ Vás zaujíma, ako vyzerá výsledok, pozrite sa na ukážkový QI Shop na www.qishop.cz.
Jan Horna, konzultant QI Shopu